Limps!

Eller ja, limpor. De haltar inte jag lovar!
Först behövdes lite ingridienser:
Dinkelmjöl, havrekross, sirap. jäst, salt och kryddor.
Jag gjorde två omgångar, en med dinkelsikt som synes här och en med rågsikt enligt originalreceptet.
Eftersom jag är bekväm av mig så använder jag torrjäst och den blandades i mjölet.
Sen mätte jag upp sirap, salt och kryddor. Där har ni receptet också, lite modifikation gällande kryddorna bara. Jag tog en matsked av varje och använde även anis och fänkål!


Vattnet fick koka ca. 10 minuter med havrekrosset för att bli riktigt mjukt. Detta gjorde att jag senare fick tillsätta ganska mycket under degblandningen för att få bättre konsistens. Sen åkte godsakerna ner i grytan och allt fick gosa ihop sig tills det var 40grader (torrjästen kräver högre temperatur).
Dinkelbröden innan gräddning!
Rågisarna efter gräddning!
Det blev faktiskt ett riktigt bra bröd, inte för smuligt men lite väl sött för mina smaklökar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0